1. Cine sunt comercianții cu obligații în SGR?

Potrivit definiției legale, comercianții sunt operatorii economici autorizați să desfășoare activități de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii sau utilizatorii finali, inclusiv activități din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, unități care organizează evenimente, pregătesc și servesc alimente și băuturi. Astfel, comerciantul este veriga de mijloc în acest lanț al reciclării, între producător și consumatorul final. 

Atacurile cibernetice s-au înmulțit și sunt utilizate în ultima perioadă chiar ca armă de război, iar de multe ori victime au căzut companiile, care trebuie să știe cum să se protejeze, o parte din măsurile minime de siguranță fiind de natură legală și de compliance.

În contextul tehnologizarii și digitalizării, dar și al conflictelor geopolitice din ultimii ani, amenințările asupra securitații cibernetice sunt mult intensificate, iar pericolul cel mai mare în mediul de business este pentru companiile care efectuează activități targetate cum ar fi: sistemul bancar, sistemul guvernamental, sistemul de telecomunicații și companiile care dețin un număr mare de date ale cetățenilor.

GDPR și Securitatea Cibernetică – Un duo de succes pentru protecția datelor cu caracter personal

Luna europeană a securității cibernetice (European Cyber Security Month – ECSM) este sărbătorită în luna octombrie și  este coordonată de Agenția pentru Securitate Cibernetică a Uniunii Europene (ENISA) și de Comisia Europeană luând naștere în anul 2011. ECSM  este o campanie de sensibilizare în rândul cetățenilor asupra amenințărilor cibernetice în viața de zi cu zi, atunci când utilizează Internetul.

Vânzătorul are obligaţia să livreze consumatorului bunuri care îndeplinesc cerinţele subiective și obiective de conformitate și răspunde faţă de consumator pentru orice neconformitate care există în momentul livrării bunurilor. Garanția legală de conformitate rezultă ex lege și este acordată consumatorului pe o perioadă de 2 ani de zile de la momentul livrării bunurilor.

În caz de neconformitate, consumatorul are dreptul de a beneficia de aducerea în conformitate a bunurilor, de a beneficia de o reducere proporţională a preţului sau de a obţine încetarea contractului în condiţiile prevăzute de lege.

Cu doar 3 zile înainte de împlinirea a 5 ani de la intrarea în vigoare a Regulamentul GDPR[1] , respectiv cea mai mare amendă din istoria sancțiunilor acordate vreodată pentru încălcarea regulilor privind protecția datelor.  Compania care deține platforma Facebook (Meta Platforms Ireland Limited) a fost sancționată cu o amendă în cuantum de 1,2 mld. Euro de către EDPB ca urmare a declanșării mecanismului pentru la data de 25 mai 2018, Comitetul european pentru protecția datelor (EDPB)  a anunțat că a impus asigurare a coerenței prevăzut de art. 63 și art. 65 GDPR. Motivul principal al sancționării este dat de faptul că Facebook a transferat datele cu caracter personal al cetățenilor UE către compania Facebook din SUA fără a avea o bază legală care să asigure securitatea acestui transfer.