În data de 5 noiembrie 2024, Curtea Constituțională s-a pronunțat în mod definitiv asupra constituționalității proiectului de Lege (Proiectul) emis de către Parlament în vederea modificării şi completării OG nr.27/2011 privind transporturile rutiere, curtea statuând că acest act este neconstituțional în ansamblul său.

Această Proiect a ajuns să fie supus a priori controlului CCR ca urmare a sesizării făcute la Curtea constituțională, pe motiv că  se creează un monopol în cadrul activităților de transport rutier, sesizare care s-a făcut conform prevederilor art. 146 lit. a) din Constituția României[1].

Deși această decizie vine după o lungă perioadă de la momentul sesizării care a fost efectuată în prima parte a anului 2023, Curtea efectuând un proces de analiză îndelungat pronunțând un număr de nu mai puțin de 15 amânări s-a ajuns la constatarea neconstituționalității Proiectului și astfel la evitarea produceri unui real monopol pe piață.

Curtea Constituțională în expunerea motivelor pentru care constată Proiectul ca fiind neconstituțional motivează că prin intrarea în circuitul civil, s-ar ajunge în situația în care s-ar produce o vădită inechitate, între operatorii de transport rutier de persoane care dețineau licenţe de transport pentru anumite trasee intrajudețene valabile până la data de 30 iunie 2023 și a căror valabilitate era prelungită până la data de 31 decembrie 2024, față de operatorii de transport care nu aveau licenţe valabile la data de 30 iunie 2023 și urma să solicite pentru prima dată accesul pentru prestarea de servicii regulate de transport rutier.

De asemenea prin lipsa existenței unui criteriu obiectiv de atribuire a traseelor, care să aibă în vedere tariful de călătorie perceput pe traseu/km atunci când este acordată o exclusivitate pe un traseu se denaturează concurența pe această piață specifică a transporturilor rutiere și ajunge la un monopol sui-generis, în favoarea operatorilor actuali care dețin licențe de traseu pentru cursele/traseele respective, ceea ce echivalează cu încălcarea dispozițiilor constituționale referitoare la economia de piață și la obligația statului de a asigura protecția concurenței loiale.

Prin constituirea unei atare situații s-ar ajunge la o restricționare gravă sau chiar la o înlăturare a concurenței pe piața transporturilor rutiere efectuate pe trasee intrajudețene și de asemenea s-ar ajunge la o denaturare a scopului Legii concurenței nr. 21/1996 care urmărește protecția finală a consumatorilor, iar prin lipsa unei posibile concurențe pe piață a operatorilor serviciilor de transport aceștia nu pot beneficia de oferirea unor servicii mai calitative și la un preț mai avantajos.

Așadar, prezenta Decizie apreciem că tranșează definitiv această problemă și este aptă de a conduce la emiterea unor noi reglementări referitoare la prevederile OG 27/2011 care să ducă la creare unei concurențe loiale pe piață de transporturi rutiere și să permită accesul pe aceasta și a unor operatori de transporturi noi.

 

[1] Curtea Constituţională are următoarele atribuţii:

a)se pronunţă asupra constituţionalităţii legilor, înainte de promulgarea acestora, la sesizarea Preşedintelui României, a unuia dintre preşedinţii celor două Camere, a Guvernului, a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, a Avocatului Poporului, a unui număr de cel puţin 50 de deputaţi sau de cel puţin 25 de senatori, precum şi, din oficiu, asupra iniţiativelor de revizuire a Constituţiei;