1. Cine sunt comercianții cu obligații în SGR?

Potrivit definiției legale, comercianții sunt operatorii economici autorizați să desfășoare activități de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii sau utilizatorii finali, inclusiv activități din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, unități care organizează evenimente, pregătesc și servesc alimente și băuturi. Astfel, comerciantul este veriga de mijloc în acest lanț al reciclării, între producător și consumatorul final. 

Concret, comercianții sunt operatorii economici (firme) care au autorizate la Registrul Comerțului coduri CAEN specifice activității  de comercializare, în special băuturi. Este important de menționat că simplul fapt că sunt autorizate activități de comercializare atrage obligația de înregistrare în SGR, indiferent dacă se desfășoară efectiv sau nu activitățile respective. De asemenea, un comerciant care are activitatea suspendată, nu are activitate etc. până nu intervine radierea de la Registrul Comerțului și sunt autorizate activități de comercializare ce pot fi desfășurate prin intermediul acestora, există obligația de înregistrare în SGR, indiferent dacă se desfășoară efectiv sau nu activitățile respective.

  1. Obligația înregistrării în sistem a comercianților. Ce se întâmplă dacă nu mă înregistrez?

Potrivit H.G. nr. 1074/2021, SGR trebuie să devină funcțional începând cu data de 30 Noiembrie 2023. Cu toate acestea, operatori economici aveau obligația să se înregistreze în baza de date gestionată de către administratorul SGR (RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A.) până la data de 28 Februarie 2023

Procedura de înregistrare în SGR se stabilește de către administratorul SGR şi se face disponibilă pe pagina proprie de internet https://returoSGR.ro/. Pe lângă obligația de înregistrare comercianților le revine și obligația de a încheia contracte cu administratorul SGR, în cel mult 90 de zile de la data înregistrării, în vederea îndeplinirii obligațiilor. 

Observăm că există două momente importante în implementarea SGR: unul este data de 28 Februarie 2023, dată până la care se face înregistrarea și celălalt este data de 30 Noiembrie 2023, data intrării în funcțiune a SGR. Practic observăm că există o perioadă de 9 luni, de tranziție, în care comercianții trebuie să îndeplinească toate cerințele de mai sus. 

Cu toate că implementarea SGR a fost comunicată pe larg, din practica întâlnită, mulți comercianți nu au reușit să se înregistreze în sistem până la data de 28 februarie 2023. Astfel, intervine întrebarea: Ce se întâmplă cu comercianții care s-au înregistrat în SGR ulterior datei de 28 Februarie, dar înainte de 30 Noiembrie? În primul rând, trebuie precizat că portalul de înregistrare al ReturRo funcționează în continuare și permite înregistrarea chiar și după data de 28 Februarie 2023. Astfel, deși amenda contravențională între 20.000 și 40.000 lei este legată de obligația de înregistrare până la data de 28 Februarie, deoarece SGR nu este încă funcțional, iar autoritatea încurajează înregistrarea în sistem în continuare, putem aprecia rezonabil că, fără a fi cu totul exclus, riscul unei amenzi pe acest motiv este mult diminuat dacă până la data de 30 Noiembrie sunt îndeplinite aceste obligații. 

Din analiza dispozițiilor legislative, observăm că neînregistrarea în SGR, după ce va deveni funcțional, adică la data de 30 noiembrie, ar putea duce la un blocaj al activității. Astfel, legiuitorul interzice comercializarea produselor care fac obiectul reglementării atunci când comercianții nu respectă obligația de înregistrare în termenul indicat, precum și atunci când aceștia nu au un contract valabil încheiat cu administratorul SGR. De asemenea, comercianții nu vor putea comercializa produse ambalate în ambalaje SGR achiziționate de la producători neînregistrați în cadrul administratorului SGR sau de la distribuitori ai acestor producători.

Excepție de la această regulă fac stocurile de produse deja existente la data lansării SGR și doar până la data de 20 Iunie 2024, dată după care introducerea acestora pe piața națională, respectiv comercializarea lor este interzisă.

Sancțiunea prevăzută pentru comercializarea produselor de la producători neînregistrați sau de către comercianți neînregistrați este amenda contravențională, în cuantum de la 20.000 lei la 40.000 lei, competența de constatare a faptelor fiind atribuită atât Gărzii Naționale de Mediu, cât și Administrației Fondului pentru Mediu.

Prin urmare, în cazul în care nu te-ai înregistrat în SGR la data de 30 Noiembrie 2023, nu vei mai putea realiza activitatea de comercializare a produselor în ambalajele SGR. Întrucât mai sunt câteva zile, recomandăm operatorilor economici să procedeze la înregistrarea în SGR anterior datei 30 Noiembrie, deși sistemul va permite înregistrarea și după această dată, sub riscul de a fi prevăzute alte sancțiuni ulterioare de către autoritățile competente pentru cei care au întârziat la executarea obligației de înregistrare. 

  1. Ce ambalaje trebuie sa fie reciclate în SGR?

Ambalajele supuse sistemului de garanţie-returnare sunt cele ambalajele din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, utilizate pentru bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase. Nu fac obiectul mecanismului SGR: pahare pentru băuturi, ambalaje de tip pouches - ambalaje flexibile de tip pungă în straturi, bag-in-box - băuturi în cutie închisă de carton şi orice alt ambalaj care nu îşi poate păstra forma după golire; ambalajul se consideră deşeu de ambalaj atunci când este predat spre reciclare.

  1. Garanția și fluxul ei în SGR

Garanția reprezintă elementul cheie în sistemul SGR. În ceea ce privește consumatorii, aceasta reprezintă suma plătită de către aceștia în momentul achiziționării unui produs în ambalaj SGR (0,50 bani), dar și suma la care sunt îndreptățiți să o primească de la comercianți în momentul în care aduc înapoi ambalajul într-unul dintre punctele de returnare organizate de aceștia.

În cazul în care la punctul de returnare:

  1. Ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garanției este returnată consumatorilor în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului și cu suportarea comisioanelor bancare de către solicitant;
  2. Ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, valoarea garanției este returnată consumatorilor fie prin voucher, pe care aceștia îl pot preschimba în numerar sau îl pot utiliza la efectuarea cumpărăturilor, în termen de maximum 12 luni de la eliberarea voucherului, fie prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului și cu suportarea comisioanelor bancare de către solicitant.

Garanția nu va fi restituită către consumatori, iar operatorii punctelor de returnare nu vor avea obligația de a prelua ambalajul în cadrul acestora, dacă ambalajul returnat:

  1. nu are aplicat marcajul care indică apartenența la SGR, respectiv simbolul reprezentativ și codul de bare, sau dacă acesta nu este vizibil ori lizibil;
  2. nu este returnat întreg ori este degradat sau deformat astfel încât nu se poate stabili apartenența la SGR;
  3. nu este golit în întregime de conținut;
  4. nu este returnat în termen de maximum 24 de luni de la data publicării pe pagina de internet a administratorului SGR a anunțului privind încetarea introducerii pe piață de către producător a produsului respectiv.

În ceea ce privește comerciantul, trebuie menționat că acesta va achita garanția către producător în momentul în care va achiziționa stocul de marfă cu produse în ambalaje SGR. Garanția trebuie evidențiată distinct în documentele fiscale ale comercianților, în momentul comercializării produselor, inclusiv către consumatori.

Începând cu 30 Noiembrie, producătorii sunt obligați să perceapă garanția la momentul introducerii pe piața națională a produselor în ambalaje SGR, iar tot începând cu această dată, comercianții sunt obligați să perceapă garanția de la consumatorii care achiziționează produse ambalate în ambalaje SGR, cu excepția cazului în care comerciantul decide să suporte costul garanției în cazul oferirii produselor ambalate în ambalaje SGR, cu titlu gratuit, către consumator și/sau utilizatorul final, spre exemplu ca premii sau mostre gratuite. În acest caz, garanția va fi suportată în mod direct de către producător, dacă oferirea gratuită se face la instrucțiunea acestuia, sau de către comerciant, dacă oferirea gratuită se face de către comerciant și nu va fi percepută de la consumator și/sau utilizatorul final.

Trebuie avut în vedere că atunci când se solicită rambursarea prețului produselor în ambalaje SGR, ca urmare a returnării produselor comandate, trebuie rambursată și garanția aferentă produselor returnate.

Atenție pentru comercianții HoReCa, care au obligația să perceapă garanția de la consumatorii finali pentru produsele în ambalaje SGR consumate în afara structurii de vânzare și nu pentru produsele în ambalaje SGR consumate la locul structurii de vânzare.

  1. Obligațiile comercianților din perspectiva drepturilor consumatorului

SGR instituie în sarcina operatorilor economici anumite obligații care urmăresc respectarea drepturilor consumatorului, lăsate în competența de verificare a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Comercianții care au structuri de vânzare cu o suprafață mai mică de 200 mp și optează pentru organizarea punctelor de returnare în parteneriat cu unitățile administrativ-teritoriale sau cu asociațiile de dezvoltare intercomunitară vor afișa în cadrul structurilor de vânzare, vizibil și ușor lizibil pentru clienți, următorul text: "Acest magazin nu funcționează ca punct de returnare a ambalajelor".

În cadrul structurilor de vânzare, comercianții vor informa consumatorii sau utilizatorii finali cu privire la:

  • tipurile de produse care fac parte din sistemul de garanție-returnare;
  • valoarea garanției;
  • posibilitatea consumatorilor sau utilizatorilor finali de a returna ambalajul SGR în vederea restituirii valorii garanției în cadrul oricărui punct de returnare de pe teritoriul României;
  • adresa și programul de funcționare ale punctului de returnare operat de comerciant.

A se avea în vedere că punctul de returnare este organizat în cadrul structurii de vânzare a comerciantului sau în imediata vecinătate a acesteia, fără depășirea unei distanțe de 150 de metri față de structura de vânzare și având cel puțin același program de funcționare ca structura de vânzare a comerciantului. 

  • Modalitatea de preluare a ambalajelor, manual sau prin echipament automat de preluare;
  • Modalitățile disponibile de restituire a garanției;
  • Situațiile de refuz al restituirii garanției.

Sancțiunea nerespectării obligațiilor enumerate la acest punct constă în amendă în cuantum de la 4.000 lei la 50.000 lei.

Autori:
Adoriana Azoiței-Frumosu
Ioana Chiper-Zah