Interviu cu Vladimir Pilca, Director General, Gartner Eurotrans România

Care sunt primele efecte ale stării de urgență pe care le observați în industria transporturilor?

În industria transporturilor ne-am confruntat cu probleme atât la nivel național, cât și la nivel european.

Pe de-o parte, în Romania am avut o problema cu interpretarea diferită a ordonanțelor militare. Opiniile au diferit destul de mult de la un punct de frontiera la altul. Chiar și între angajații Direcțiilor de Sănătate Publică din diferite județe opiniile erau destul de diferite.

De exemplu,  conform aceleași ordonanțe, la Punctul de trecere a frontierei Nădlac șoferii camioanelor erau lăsați să treacă fără restricții, iar la Punctul de trecere a frontierei Calafat, DSP îi trimitea în izolare la domiciliu. Poate cu următoarea ordonanță se vor alinia abordările, deși pe baza unor discuții de azi cu autoritățile, mă îndoiesc.

Pe de altă parte, la nivel european, datorită pandemiei, au scăzut foarte mult volumele de transport marfă generală. Au crescut în schimb solicitările pentru produse alimentare cu si fără temperatura controlată.

De asemenea, abordările diferite ale țărilor ne-au creat probleme în special la frontiere. Au fost și sunt blocate frontiere, culoare de tranzit, intervale orare de tranzit, inclusiv limitări în a opri pe perioada tranzitului. Imposibilitatea de a trimite șoferi să preia camioane de la sediul companiei din Austria este o altă problemă de care ne lovim. Există și exceptări de la Acordul AETR (Acordul european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere internaționale) cum ar fi timpul de condus, însă fiecare țară a făcut propriile excepții care nu sunt recunoscute de celelalte state europene. Un alt aspect este cel al modului în care sunt tratați șoferii și condițiile în care își desfășoară acum munca.

Deci lipsa unei strategii coordonate la nivel european a creat mari probleme în industria de transporturi de care încă mai depind foarte mult sectoarele economice care sunt în activitate și pe perioada pandemiei.

Care au fost deciziile cele mai importante pe care le-ați luat de când s-a instaurat starea de urgență?

Pe lângă cele uzuale luate de toți angajatorii pentru a-și proteja angajații din punct de vedere al sănătății (de exemplu 50% din dispecerat lucrează de acasă), am retras 50 de camioane din flota datorită volumelor de transport marfă generală în scădere.

Deoarece șoferii nu pot tranzita Ungaria pentru a ajunge in Austria să preia camioane, am fost nevoiți să trimitem până acum peste 80 de șoferi în șomaj tehnic. Pe de altă parte, am prelungit perioada de lucru peste 8 săptămâni șoferilor care au dorit acest lucru și încercăm să efectuam schimburile de șoferi în România.

La nivel strategic, avem o celulă de criză în fiecare zi la ora 10:00 în care discutăm ultimele noutăți și luăm decizii dacă se impun. De exemplu, am încercat de trei ori, fără succes până acum, să spargem "blocada" Ungariei pe baza unor informații primite din diferite surse.

Cât va avea nevoie și cum credeți ca se va redresa piața după revenirea din starea de urgență?

Cred că aceasta este o necunoscută. Cu siguranță, efectele vor fi mai mari decât după criza din 2008. Mă îngrijorează în special efectul de bullwhip care posibil va apărea în urma cumpărăturilor masive de produse alimentare din ultima perioadă. Coroborat cu o revenire lentă a industriei automotive și electronică, cred ca vom asista la câteva afaceri închise în domeniul transporturilor.

Se vorbește de șansa de resetare a sistemului, de schimbare a paradigmelor după pandemie. Cum vedeți ca poate industria transporturilor sa se reinventeze in noi parametri?

Puțin probabil ca industria transporturilor să se reinventeze, însă cu siguranță se vor mări eforturile de digitalizare: eCMR, proiectul Aeolix, etc. De asemenea, din nou se observă ca sunt producători/importatori care se bazau pe un singur furnizor și mai grav pe un singur canal de aprovizionare.

Cred că este o șansă și pentru transporturile intermodale să crească, în special cele cu segment de cale ferată. In timp ce granițele au fost blocate pentru camioane, trenurile cu containere si semiremorci treceau nestingherite.